Fælles metoder styrker vores faglighed og dialog

TOPI- Tidlig indsats og opsporing

A klynge I sætter opmærksomhed på børns trivsel ved hjælp af Københavns kommunes obligatoriske trivselsvurderingskoncept- TOPI. Formålet er at skabe en tilbagevendende struktureret dialog omkring børns trivsel men også at opfylde de politiske mål omkring tidlig opsporing på daginstitutionsområdet. Det pædagogiske personale udfylder to gange årligt et trivselsskema pr barn.

Trivselsvurderingen foregår ved, at pædagogerne i fællesskab har en dialog om det enkelte barns trivsel ved hjælp af trivselsskemaets fokusområder på bl.a. barnets grundstemning, sociale relationer, motorik og sprog.

Sprogvurdering

Vi sprogvurderer børn, når de er 3 år og 5 år for at sikre os, at vi har fokus på alle børns sproglige udvikling og kompetencer. Vi har sprogkoordinatorer i alle enheder, som bl.a. vejleder og inspirerer det øvrige pædagogiske personale samt indgår i et vejledende og støttende samarbejde med forældrene.

Sprogvurderingsredskabet skal give os et nuanceret billede af barnets sproglige kompetencer og kan give os en god pejling på styrker og indsatsområder.

Der vil blive udarbejdet en handleplan til de børn, hvis test er landet i særlig indsats, og forældrene vil blive inddraget i resultater og handleplaner, så barnets sproglige udvikling bliver understøttet i hjemmet. Det skal ske i samarbejde mellem de centrale fagpersoner, f.eks. tale-hørelærer, de sprogansvarlige, stuens pædagoger og barnets forældre. Planen skal sikre, at alle tager et koordineret medansvar for stimulering af barnets videre udvikling. Handleplanen skal både beskrive de aktiviteter, der skal arbejdes med, og de måder det skal gøres på.

Forældre kan ønske en sprogvurdering:

Som forældre kan I bede om, at jeres barn bliver sprogvurderet, hvis I har en bekymring for  jeres barns sprogudvikling.

Fri for Mobberi

Fri for Mobberi er et antimobbe program, der er udviklet af Mary fonden og Red Barnet og er baseret på forskning.  Med Fri For Mobberi tilrettelægger vi vores pædagogiske arbejde rundt om de fire grundværdier, som er tolerance, respekt ,omsorg og mod.

Disse fire værdier skal vokse frem hos børnene og være med til at skabe et godt børnefællesskab med tolerance, respekt og omsorg for hinanden. Og ikke mindst at have mod til at hjælpe andre børn.

Læs mere via dette link Fri for Mobberi

SMTTE

SMITTE-Modellen fungerer som fagligt værktøj til pædagogisk planlægning og udvikling samt  dokumentation af indsatser, forløb og specifikke handleplaner

Flere bruger også disse værktøjer

SUMO, KIDS, Tegn på læring og babysign/tegn til tale

Læs om København Kommunes refleksions- og evalueringsværktøj TOPI

Læs om Købehavns kommunes redskab til at arbejde med sprogvurderinger på dagtilbudsområdet

Se vores værktøj til planlægning og evaluering

TOPI - forældre infomation.pdf

Shape Created with Sketch.

SMTTE .pdf

Shape Created with Sketch.